نظرسنجی سایت

علاقه مند به آموزش چه مطلبی هستید ؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 20
  • بازدید دیروز : 15
  • بازدید کل : 44240

پیوند ها

ترازو دیجیتال بسازید


در این پروژه میخواهیم نحوه ی ساخت یک ترازوی دیجیتال با قیمت ارزان برای پرو‍ژ های دانشجویی و کار هایی که نیاز به دقت بالا نیست آموزش دهیم اگر بخواهیم ترازویی با دقت بالا درست کنیم نیاز به آی سی هایی با قیمت هایی بالا داریم که برای دانشجو ها صرف نمی کند .

برای ساخت یک ترازوی دیجیتال احتیاج به یک لودسل داریم که لودسل ها انواع مختلفی به نام های خمشی فشاری کششی تک نقطه ای هستند که با توجه به مکان مورد استفاده، هندسه و فیزیک خاص خود میشود از آنها استفاده کرد .

در اینجا از یک لودسل خمشی استفاده شده که در شکل های زیر در بازار یافت میشود که فعلا به قیمت های 60-80 هزار تومان بسته به وزن قابل تحمل آنها هست همچنین می توانید از لودسل ترازوی دیجیتال خانگی استفاده کنید.

این لودسل ها دارای چهار سیم به رنگ های قرمز مشکی آبی یا سبز و سفید هستند مدار داخلی لودسل یک پل وتستون هست که وقتی وزنه ای روی لودسل قرار میگیرد مقاومت های آن تغییر میکند و با دادن یک ولتا‍ژ به دو سر ورودی این مدار یک اختلاف پتانسیل در خروجی ظاهر میشود . ولی تغییرات ولتا‍‍ژ خیلی کم هست در حد میکرو ولت که باید توسط یک مدار آن را تقویت کرد همانطور که گفتم آیسی هایی مخصوص این لودسل ها هستند که قیمت بالایی دارند ولی من در اینجا از یک مدار با قیمت پایین تر استفاده کردم .

مدار پل وتستون را در شماتیک زیر میبینید

چهار سیم لودسل به یک پل وتستون وصل هست که دو تا از این سیم ها به رنگ های قرمز و مشکی به یک ولتا‍ژ وصل میشود چون در این مدار کل ولتا‍ژ تغذیه ما 5 ولت هست سیم مشکی را به زمین و قرمز را به 5 ولت وصل میکنیم .

همچنین نحوه ی قرار گرفتن لودسل خیلی مهم است که باید یک طرف آن در یک سکو یا پایه ثابت شود و در طرف دیگر وزنه قرار دهید مانند شکل زیر .

بعد از ثابت کردن لودسل در یک پایه مداری که برای تقویت تغییرات ولتا‍ژ خروجی لودسل نیاز دارید به شکل زیر است. ; که از یک آیسی تقویت کننده استفاده شده اگر بخواهید مدار زیر را ببندید به سیم های مشکی و قرمز لودسل همانطور که در بالا گفته شد یک ولتا‍ژ 5 ولت وصل میکنید و سیم های سفید و سبز (یا آبی) را به ورودی ad620 وصل میکنید. یک مقاومت 100 اهم هم به پایه 1 و 8 آیسی وصل میشود تغذیه این آیسی پایه شماره 4 و 7 است. خروجی این آیسی پایه شماره 6 هست که یک ولتا‍ژ به ما میدهد با قرار دادن وزنه در طرف دیگر لودسل این ولتا‍ژ تغییر میکند که توسط یک ولتمتر که به پایه شماره 6 و زمین وصل شده باشد قابل ملاحضه است. ما این ولتا‍ژ را به ورودی آنالوگ به دیجیتال میکرو میدهیم و آن را اندازه میگیریم . نحوه ی تنظیم آن به این صورت هست که ابتدا شما عددی را که توسط پورت آنالوگ به دیجیتال میکرو خواندید را صفر کنید مثلا وقتی وزنه ای روی لودسل نیست عدد 59 را میبینید و با گذاشتن وزنه این عدد زیاد میشود برای صفر کردن آن را منهای 59 کنید به همین سادگی اگر با گذاشتن وزنه این عدد کم شد جای سیم های سفید و سبز که به ورودی ad620 وصل شده عوض کنید.

مثلا با قرار دادن یک وزنه یک کیلویی روی لودسل عدد خوانده شده توسط پورت آنالوگ به دیجیتال 745 است این عدد را بر 1000 تقسیم میکنیم میشود 0.745 این عدد معادل یک گرم است از این به بعد عدد خوانده شده توسط پورت آنالوگ به دیجیتال را تقسیم بر این عدد میکنیم مثلا وقتی یک وزنه 500 گرمی در روی لودسل قرار دهید عدد 372 را نشان میدهد که ما این عدد را بر 0.745 تقسیم میکنیم حاصل 500 گرم میشود .

در این پرو‍ژه کلیات مدار توضیح داده شد که شما با توجه به نوع میکروavrانتخابی خود و نمایشگر برنامه را طبق توضیحات بالا مینویسید.

<>>>>>>>>>>>>>>>>موفق باشید<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>

  انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1131

برچسب های مهم

فایل ها و آموزش های کاربردی علمی و آموزشی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما